Yeni
dünyagörüşünün formalaşması bunu əsas götürür ki, postsovet respublikaların
xalqları özünü bütöv bir tam kimi dərk etməyə, dünyabaxışı mövqelərinə əsaslı
surətdə yenidən nəzər salmağa başlayır. Bu prosesdə dinc yolla sosializmə keçidin
aktual məsələlərin öyrənilməsinə və həllinə xüsusi önəm verilməlidir.
Sosializmə
dinc yolla keçid üçün sosial – iqtisadi problemlərin xüsusi olaraq
araşdırılması aktuallığı
yaranmış kəskin
zəruriyyətlə əlaqədardır. Ən əsası odur ki, iqtisadi, sosial və mənəvi sahələrdə
bu mühüm prosesin tənzimlənməsi üçün
real şərait mövcuddur.
K.Marksın
“Siyasi iqtisadın tənqidinə dair” əsərinin müqəddiməsində xüsusi qeyd edilir
ki, kommunizmdən əvvəlki bütün formasiyalar bəşər cəmiyyətinin tarixdən əvvəlki
dövrü sayılmalıdır. Məhsuldar qüvvələrlə istehsal münasibətləri arasındakı
ziddiyyətləri yalnız sosialist inqilabı yolu ilə həll etmək mümkündür.
Marksizm-leninizm
klassikləri öz əsərlərində sosialist inqilabının bütün konkret cəhətlərini,
siyasi və sosial-iqtisadi dəyişiklikləri küll halında götürməklə bu inqilabın
başlanğıcı olacağını qeyd edirdilər və dövrünə görə öz təsdiqini də tapdı.
Yeni şərait
isə yeni tələblər irəli sürür. Sosialist inqilabı haqqında marksizm-leninizm nəzəriyyəsi
bütöv olaraq hazırkı vəziyyətdə özünü doğrulda bilərmi? İctimai inkişafın qanunauyğunluqlarının hərtərəfli təhlili, cəmiyyətin irəliyə doğru hərəkəti,
sosial tərəqqinin obyektiv tələbatı sosializmə dinc yolla keçidin mümkünlüyünü
və hətta onun zəruri olmasını şərtləndirir. Bu keçidin mümkünlüyü siyasi sahədə,
sosialist yönümlü sosial-iqtisadi və dünyagörüşü sahələrində mühüm dönüş nöqtəsidir
və ictimai mülkiyyət bərpa oluna bilər, burjuaziya zərərsizləşdirilər,
kapitalist dövlət maşını sındırılar.
Şüurlarda,
düşüncələrdə sosialist inqilabı baş verməlidir. Bu inqilabın Böyük Oktyabr
sosialist inqilabından, o cümlədən burjua inqilabından fərqi odur ki, o dinc yolla cəmiyyətin həyatında
əsaslı dəyişikliklər edir. Yeni tipli inqilabın başlıca cəhəti odur ki, əvvəllərdə
olduğu kimi xüsusi mülkiyyətin bir formasını digər forma ilə, istismarın bir
formasını digər forma ilə əvəz etmir; o, dinc yolla xüsusi mülkiyyəti və onunla birlikdə insanın
insan tərəfindən istismarını tamamilə ləğv edir və sinfi cəmiyyətdən sinifsiz cəmiyyətə,
sosializm cəmiyyətinə keçməyin əsasını qoyur.
Dinc yolla
sosialist inqilabın mümkünlüyü kapitalist istehsal üsulunun öz xarakterindədir,
bu istehsal üsulunda daim inkişaf etməkdə olan məhsuldar qüvvələrlə və inkişafı
ləngidən istehsal münasibətləri arasında kəskin ziddiyyət yaranır. Bu da özünün
təmərgüzləşmiş təzahürünü, kapitalizmin əsas ziddiyyətlərində - istehsalın
ictimai xarakteri ilə mənimsəmənin xüsusi, kapitalist forması arasındakı
ziddiyyətdə tapır. Bu ziddiyyət burjua cəmiyyətində sinfi mübarizənin və dinc
yolla sosialist inqilabının iqtisadi əsası kimi çıxış edir.
Marksizm-leninizm
baniləri bunu əsas götürürdülər ki, inhisarçı kapitalizmdən əvvəlki dövrdə,
burjuaziya hələ güclü olduğu dövrdə o, inqilabı boğmaq üçün asanlıqla birləşə
bilərdi, fəhlə sinfi isə əksinə, zəif,
qeyri-mütəşəkkil idi, onun hələ öz partiyası yox idi, ölkənin daxilində müttəfiqləri
yox idi. Buna görə də Marks və Engels belə güman edirdilər ki, sosialist
inqilabı kapitalist ölkələrinin hamısında, yaxud ən çox inkişaf etmiş
kapitalist ölkələrinin əksəriyyətində eyni vaxtda qalib gələ bilər.
Hesab edirəm
ki, marksizm-leninizm klassiklərinin nəzəriyyəsi yeni baxış tələb edir.
Şüurları, düşüncələri sosialist ideyalı olan sol qüvvələrin birliyi, mütəşəkkilliyi,
təşkilatlanmağı sayəsində ayrı-ayrı kapitalist ölkələrində dinc yolla sosialist
inqilabın baş verməsi mümkündür.
Yeni
tarixi şəraitdə, imperializm mərhələsində kapitalist ölkələrinin iqtisadi və
siyasi inkişafının qeyri-bərabər olması xüsusi bir qüvvə ilə təzahür etməyə
başladı. V.İ.Lenin “Avropa Birləşmiş Ştatları şüarı haqqında” adlı əsərində
kapitalizmin iqtisadi və siyasi cəhətdən qeyri-bərabər inkişaf etməsi qanununu
kəşf etdi. Bu qanunun təsiri bir tərəfdən müxtəlif kapitalist ölkələrində sinfi
ziddiyyətlərin inkişafının qeyri-bərabər olmasını, digər tərəfdən sosialist
inqilabı üçün müvafiq obyektiv və subyektiv ilkin şəraitin qeyri bərabərliyini əks
etdirirdi. Kapitalist ölkələrinin qeyri-bərabər inkişafı imperializm zəncirində
həlqələr yaranmasına gətirib çıxartdı.
V.İ.Leninin
bu müdddəalarının düzgünlüyü hazırkı şəraitdə də öz qüvvəsini saxlayır. Çünki,
onun kəşf etdiyi kapitalizmin iqtisadi və siyasi cəhətdən qeyri-bərabər
inkişafı qanunu belə bir nəticə çıxarmağa imkan verdi ki: “Sosializm bütün ölkələrdə
eyni zamanda qələbə çala bilməz. Sosializm əvvəlcə bir və ya bir neçə ölkədə qələbə
çalacaq, qalan ölkələr isə müəyyən bir zaman ərzində burjua ölkələri və ya
burjua qurluşundan əvvəlki ölkələr halında qalacaqlar” (V.İ.Lenin. Əsərlərinin
tam külliyyatı, 30-cu cild, səh.154).
Əlbəttə,
marksizm canlı bir təlimdir, mən bunu inkar etmirəm. İnqilabi şərait inqilabın
obyektiv şərtləri və onun subyektiv amilləri, fəhlə sinfinin kəndlilərlə və digər
zəhmətkeş təbəqələri ilə ittifaqı və başqa problemlər V.İ.Leninin əsərlərində
özünün dərin əksini tapıb. Lakin Lenin silahlı inqilaba üstünlük verir. Sivilizasiyanın
indiki mərhələsində isə silahsız inqilabın – dinc yolla ictimai münasibətlərin
mahiyyətinin dəyişdirilməsinə nail
olmağın imkanları geniçlənməkdədir.
Bunu da
unutmaq lazım deyil ki, kapitalizm dünyada yaranan vəziyyətə vaxtında reaksiya
verir, sinfi qüvvələrin yerləşdirilməsinə uyğunlaşır. Hazırki kapitalizm ötən əsrin
kapitalizmdən fərqlənir. Kapitalizm mahiyyət etibarı ilə istismarçı qurluş
olaraq qalmaqla bərabər xeyli dəyişikliklərə məruz qalmışdır. O şəraitə uyğulaşır, manevr edir, özünün
mövcud olması üçün getdikcə vasitələr işləyib hazırlayır.
Hadisələrə
müasir baxışdan qiymət verəndə, görünür ki, kapitalizmin çürüməkdə olduğunu və
onun labüd surətdə iflasa uğrayacağını söyləmək üçün dərin tədqiqatlar gərəkdir.
V.İ.Lenin qeyd edirdi ki, “bu çürümə meylinin kapitalizmin artmasını aradan
qaldırdığını düşünmək səhv olardı... Bütünlükdə kapitalizm əvvəlkindən çox-çox
sürətlə artır”... (V.İ.Lenin. Əsərlərinin
tam külliyyatı, 27-ci cild, səh.467).
Son illərin
hadisələri göstərir ki, kapitalizm öz inkişafının zenit nöqtəsini keçmiş olsa
da, o, yeni şəraitə bacarıqla uyğunlaşır, dünya sosializm sisteminin
yaranmasına baxmayaraq kapitalizm dözüb dayandı. O, imperializmin müstəmləkə
sisteminin parçalanmasına davam gətirmiş, inkişaf etməkdə olan ölkələri
istismar etmək üçün yeni müstəmləkəçilik formaları yaratmış, elmi-texniki
inqilabı dərinləşdirmək üçün kifayət qədər ehtiyat qüvvəsi tapmışdır.
Kapitalizm sinfi mübarizəni susdurmaq və sosial manevr hüdudlarını genişləndirmək
üçün iqtisadi artımdan istifadə edir.
Bununla bərabər,
qeyd etmək lazımdır ki, kapitalizmin antaqonist təbiəti dəyişməmişdir.
Kapitalizmi mədh edənlər iqtisadi yüksəlişə dair müxtəlif faktlara, inkişaf
etmiş kapitalist ölkələrindəki yüksək həyat səviyyəsinə istinad edərək burjua cəmiyyətinin
qüsurlarını məhz onun insana zidd mahiyyətini, amansız rəqabət mübarizəsini,
istismarçılarla istismar olunanlar arasındakı ziddiyyəti, millitarizmi, mədəniyyətin
və mənəviyyatın aşınmasını kölkədə qoymağa çalışırlar.
Müasir
dünya inkişafının obyektiv dialektikasına yeni baxış konsepsiyası, yeni təfəkkür
konsepsiyası tələb edir. Tarixin gedişini zorla dayandırmağa cəhd edən
imperializmdən fərqli olaraq, sosializm heç vaxt öz istəyi ilə özünün gələcəyini
beynəlxalq problemlərin hərbi yolla həll edilməsi ilə bağlamamışdır.
Bu gün
guya sosializmi başqa ölkələrə gətirməyə qabil olan “inqilabi müharibə” nəzəriyyəsinə
tərəfdar çıxan “sol kommunistlərin” və trotskiçilərin baxışları qətiyyətlə rədd
edilməlidir. V.İ.Lenin hələ 1918-ci ildə qeyd etdiyi kimi, bu mövqe “marksizmlə tamamilə əlaqəni kəsmək demək
olardı, çünki marksizm, inqilablara “təkan verilməsini” həmişə inkar etmişdir” (V.İ.Lenin.
Əsərlərinin tam külliyyatı, 35-ci cild, səh.431).
Mən hesab
edirəm ki, inqilaba kənardan, üstəlik də hərbi vasitələrlə güclə təkan vermək beynəlxalq qanunlara ziddir, faydasız və yolverilməz bir işdir.
Bunu görməmək
olmaz ki, dünya yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuşdur, bu mərhələdə
kapitalizm və sosializm anlayışları özlərinin əzəli mənasını – bir-birini
qarşılıqlı surətdə istisna edən sistemlər olması mənasını itirmişlər. Bu
anlayışlar bir-birini tamamlayan və bir-birinə əks olan iki əsasdan
kollektivçilik və fərdiyyətçilik əsaslarından ibarət ictimai strukturlar çərçivəsində
iki sosial yoldan hansının seçilməsini əks etdirirlər. Bu əsasların hər ikisi təbiətdən qədim insan
cəmiyyətinin fərqlər birliyinin, özünüdərkedən
və öz qabiliyyətlərini həyata keçirməyə cəhd edən subyektlər cəmiyyətinin
elementləridir.
İstər
burjua cəmiyyəti, istərsə də sosializm cəmiyyəti başlanğıc mərhələsindən
keçmişdir, bu mərhələdə hakim qüvvə öz əksini məhv etməyə çalışırdı. Hər iki
halda cəmiyyətdə faciəli hadisələr baş verirdi: “ kəsilmiş” ictimai strukturları
tarix qətiyyətlə təkzib edirdi. İlkin fazadan sonra transformasiya fazası hakim
sosial inkişaf yolu çərçivəsində tarazlıq axtarmaq fazası gəlir.
Fərdiyyətçilik
əsasının aparıcı rolunu qəbul edən cəmiyyətin nailiyyətlərini inkar etmirəm.
Lakin kollektivçilik əsası saxlanmasa da bu əsas müəyyən dərəcədə inkişaf
etdirilməsə (hərçənd, onu təkidlə ləngitməyə cəhd edilir) burjua cəmiyyətinin
cılızlaşma və parçalanma təhlükəsi yaranır.
Kollektivçilik əsasını qəbul etmiş cəmiyyətin çox böyük potensial
imkanlarını isə inkar etmək mümkün
deyildir. Lakin şəxsi, fərdi əsasın rədd edilməsi bu cəmiyyətin üzvlərinin rəhbərlərin
istəklərinin sözə baxan icracılarına çevirir və despotizmə yol açır, despotizm
isə dəhşətli miqyaslar ala bilər.
Qeyd edilən
mövqelər ictimai sistemlərin təşkilinin bünövrəsi olan iki ideologiyanın, iki
konsepsiyanın qarşıdurmasını və mübarizəsini istisna etmir. Bunlar müasir
sosial təfəkkürünün əsas konsepsiyasının – hər bir xalqın özü üçün inkişaf yolu
seçməkdə azad olması konsepsiyasının fəlsəfi əsasıdır.
Yeni
sosialist svilizasiyası yaranandan etibarən özünün sosial və milli azadlığı
uğrunda mübarizə aparan xalqların qarşısında dövrümüzün əsas sosial alternativi
daha qəti şəkildə dayanır: sosializm, yoxsa kapitalizm.
Lakin
başlıca, tarixin alternativinin varlığı müxtəlif ölkələrdə ictimai inkişafın
çoxvariantlı olmasını istisna etmir. Əslində, istər kapitalizm sisteminin
daxilində, istərsə də sosializm sisteminin daxilində bu çoxvariantlıq həyata
keçirilir. Sosializm kapitalizmlə bilavasitə qarşıdurma və mübarizə şəraitində də
özünün həyat qabiliyyətini sübut etmişdir. O, dünyanın siyasi xəritəsini dəyişməsinə kömək etmişdir. İndi, dünya tarixinin yeni mərhələsində elə
qüvvələr yaranmışdır ki, onlar bütün bəşəriyyəti sülh dövrünə qədəm qoymağa
sövq edir. Ümumbəşəri mənafelərin üstünlüyünün dərk edilməsi ilə bağlı olan bu
qüvvələr dünyada yeni qayda yaratmaq hərəkatında konsensusa can atırlar.
Ancaq
müasir dövrü daha dərindən başa düşmək üçün sosializmin yaranma tarixinə müraciət
etmək lazımdır. Ayrıca götürülmüş bir ölkə miqyasında da bu ictimai qurluş birdən-birə
yaradılmır. Köhnə və yeni ictimai qurluş arasında müəyyən bir tarixi dövr
olur. Marksizmin baniləri bu dövrü keçid
dövrü adlandırmışlar.
Dinc yolla
sosialist inqilabının mahiyyətini təşkil edən siyasi dəyişiklik ölməkdə olan
kapitalizmdə yaranmaqda olan sosializm arasında gedən mübarizə nəticəsində
yaranıb möhkəmlənən yeni ictimai həyat formalarının meydana gəlməsi dövrünü
açır. Fikrimcə, keçid dövrü ərzində cəmiyyət həyatının bütün cəhətlərində dinc
yolla inqilabi dəyişikliklər həyata keçirilə bilər.
Dinc yolla
inqilabi dövr sosial-iqtisadi inqilabdan başlayır. Onun əsas məzmunu –
parlamentarizm yolu ilə köhnə dövlət maşınını sındırmaqdan və işçi sinifin
hakimiyyətinin bərqərar edilməsindən, yeni cəmiyyətin siyasi sisteminin
yaranmasından ibarətdir.
Keçid
dövrünün zəruri olması və onun mahiyyəti haqqında təlim K.Marks və F.Engels tərəfindən
inkişaf etdirilmişdir. K.Marks “Qota Proqramının tənqidi” əsərində yazırdı: “
Kapitalizm cəmiyyəti ilə kommunizm cəmiyyəti arasında birincinin inqilabi surətdə
ikinciyə çevrilməsi dövrü var. Bu dövrə müvafiq siyasi keçid dövrü də olmalıdır
və bu dövrün dövləti inqilabi proletar diktaturasından başqa bir şey ola bilməz”
(K.Marks “Qota Proqramının tənqidi”. K.Marks və F.Engels. Seçilmiş əsərləri, üç
cilddə, 3-cü cild, səh.23-24).
V.İ.Leninin
“Dövlət və inqilab”, “Proletar diktaturası dövründə iqtisadiyyat və siyasət” kimi
bir sıra əsərlərində bu müddəanı yaradıcılıqla inkişaf etdirmişdir. V.İ.lenin
yazırdı: “Bu keçid dövrü ölməkdə olan kapitalizmlə doğulmaqda olan kommunizm
arasında... mübarizə dövründən ibarət olmaya bilməz” (V.İ.Lenin. Əsərlərinin
tam külliyyatı, 39-cu cild, səh.299).
Kapitalistlərin
hakimiyyəti dəyişdirildikdən sonra bir qayda olaraq, ölkə iqtisadiyyatında
çoxukladlılıq qalır: yaranmaqda olan sosialist ukladı ilə yanaşı, dövlət –
kapitalist ukladı, xüsusi mülkiyyət, xırda mülkiyyət ukladları də qalır. Bu
ukladlara müvafiq olaraq, onların qorunub saxlanmasında marağı olan müəyyən
sosial qüvvələr də mövcuddur. Xalq hakimiyyətinin vəzifəsi bu ukladların imkanlarından
xalqın və sosializm quruculuğunun inkişafı üçün hərtərəfli istifadə etməkdir.
Xalqın həyat tərzini tədricən dəyişdikdə bu dəyişikliklər müsbət nəticələr verə
bilər. Və əksinə, çoxlu təcrübələr o cümlədən keçmiş SSRİ-dəki təcrübə göstərir ki, bu müxtəlif ukladların
bir həmlə ilə sosialist relsinə keçirilməsi çox vaxt həm iqtisadiyyatda, həm də
siyasətdə yalnız mənfi nəticələr verir.
Eyni
zamanda işçi sinfi ilə əksinqilab qüvvələri arasında mübarizə gedir. Bu mübarizə
müxtəlif formalar alır və bəzən son dərəcə kəskinləşib vətəndaş müharibəsi
yaranması həddinə çatır. İnqilabi mübarizənin gedişində hakim siniflər olduqca çox şey itirirlər. Məhz buna görə
onlar yəni hökumətə müqavimət göstərirlər.
Elə ki, əksinqilab özünün iqtisadi və siyasi mənafeləri üçün təhlükə
hiss edir, o, dərhal başını qaldırır, qüvvələrini səfərbər edir, kütləvi
terrorlar təşkil edir. İşçi sinfi inqilabın qələbələrini əldə saxlamağa cəhd
edərkən burjuaziyaya qarşı zor işlətməyə, bunun üçün özünün siyasi hakimiyyətindən,
öz diktaturasından istifadə etməyə məcburdur. Bununla belə, işçi sinfin diktaturasını yalnız zor vasitəsindən ibarət hesab etmək olmaz. Onun əsas
funksiyası – yeni cəmiyyət qurmaqdır, işçi sinfi bu cəmiyyəti yalnız bu sinfi təşkil edən ünsürlərlə, o cümlədənfəhlələrlə, kəndlilərlə, ziyalılarla ittifaa arxalanmaqla qura
bilər. Əgər fəhlə sinfi sosializm quruculuğunda əməkçi kəndlilərin mənafelərini
nəzərə alsa, onda kəndlilərin əməkçi hissəsi fəhlə sinfi ilə sıx ittifaqa girər.
Lenin sosializm quruculuğunda hər şeydən əvvəl, kütlələrin iqtisadi mənafelərini
nəzərə almağı, dövlət onun orqanları tərəfindən kəndlilərə və fəhlələrə əmr
verməkdən, onlara zorla təzyiq göstərməkdən çəkinməyi tələb edirdi.
Hakim sinfə
çevrilmiş işçi sinifin bu mübarizədə istifadə etdiyi əsas vasitə - siyasi
hakimiyyət, onun ən birinci silahı – işçi dövlətidir. İşçi sinfi özünün müttəfiqləri ilə - qeyri
proletar zəhmətkeş kütlələrlə birlikdə ölkəyə rəhbərlik edir. Əksər ölkələrdə
bu müttəfiqlər ilk növbədə əməkçi kəndlilərdir. Proletariat zəhmətkeşləri
sosializm quruculuğunda fəal iştiraka cəlb etməklə, öz hakimiyyətinin sosial
bazasını genişləndirməyə çalışır, bitkin siyasi sistem yaradır. Lakin siyasi
çevriliş – sosialist inqilabının əsas məqsədi deyil. O, xalq kütlələrinin maddi
rifahını və mədəniyyətini yüksəltmək məqsədilə cəmiyyətin bütün həyatını əsaslı
surətdə yenidən qurmaq üçün yalnız şərtdir.
Keçid
dövründə ölkənin iqtisadi inkişaf səviyyəsi böyük əhəmiyyətə malikdir. Ölkə bu
cəhətdən nə qədər çox inkişaf etmiş olsa, kapitalizmdən sosializmə keçid bi o qədər
asanlıqla və sürətlə baş verir. Lakin hətta siyasi cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrdə də kapitalizmdən sosializmə keçid dövründə planlı təsərrüfatın təşkili, təsərrüfatın
strukturunun yenidən qurulması, onun ictimai sərvət və tələbatlar barədə burjua
iqtisadiyyatından fərqli şkalaya istiqamətləndirilməsi sahəsində ardıcıl surətdə
həyata keçirilən bütöv tədbirlər sistemi olmalıdır.
Keçid
dövründəki siyasi və iqtisadi dıyişikliklər sosial sahədəki dəyişikliklərlə
ayrılmaz surətdə bağlıdır. Bu dövrdə cəmiyyətin sosial strukturu dəyişir:
istismarçı siniflər tədricən ləğv edilir, işçi sinfi keyfiyyətcə başqalaşır, fəhlələr,
kəndlilər bir-birinə dost siniflərə çevrilirlər,yeni, xalq ziyalıları yaranır,
mədəniyyət inkişaf etdirilir, müəyyən ölkədə yaşayan bütün millətlərin hüquq bərabərliyi
təmin edilir.
Cəmiyyət həyatının
mənəvi sahəsində inqilabi dəyişikliklər baş verir, mədəni inqilab həyata
keçirilir. Mədəni inqilab xalqın ümumi savadının artırılmasına, zəhmətkeşləri
yeni həyat quruculuğunun fəal iştirakçılarına çevirməyə, mədəniyyətin,
sivilizasiyanın və demokratiyanın sərvətlərindən istifadə etmək üçün, bəşəriyyəti
çoxəsrlik tarixi ərzində onun topladığı sərvətlərə yiyələnmək üçün hər kəsə
imkan verməyə xidmət edir.
Lakin nəzərə
almaq vacibdır ki, mədəni inqilabın son məqsədləri müxtəlif ölkələr üçün eyni
olmaqla bərabər, ayrı-ayrı ölkələrin və xalqların milli və tarixi inkişafının
xüsusiyyətlərinə müvafiq olaraq mədəni inqilabın vəzifələri, bu vəzifələrin həyata
keçirilməsi yolları və ardıcıllığı çox
geniş diapazonda dəyişə bilər.
0 Комментарии