Recents in Beach

Stalin və müasirlik

 Lenin yaradıcılığının davamçısı Stalinin adı tariximizin ən əlamətdar səhifələri ilə bağlıdır.

Sənayeləşmə və kollektivləşmə, ölkənin aparıcı dünya güclərindən birinə çevirən mədəni yüksəlişi Stalinin vahid ölkədə sosializmin qələbəsinin mümkünlüyü haqqında dediklərinin doğruluğunu sübut etdi. Onlar Stalinin zaman və məkan üzərində qələbəsini qeyd etdilər və bu, faşizm üzərində Böyük Qələbənin proloqu oldu. Çörçillin Stalinin “ölkəni xışla təhvil aldı və atom bombası ilə tərk etdi” sözlərində Stalinin dövrünün nailiyyətləri, bu dövrün misilsiz nailiyyətləri, Sovet ölkəsinin dünyanın aparıcı qrupuna sıçrayışının geniş təsviri var.

Stalinin tarixi prosesin gedişinə təsiri o qədər böyükdür ki, opportunistlər və demaqoqlar bunu dərk edə bilmirlər. Stalinin fəaliyyətinin kobud təhrifləri ilə birlikdə, nəhayət, onun leninizmin praktikada nə olduğunu başa düşməsini, Marks-Engelsin təlimlərinə və Leninin nəzəri irsinə dialektik yanaşmasını keyfiyyətcə yeni dövrün marksizmi kimi dəfn etməyə çalışırlar.

Lenin də, Stalin də vurğulayırdılar ki, marksizm canlı təlimdir, sosial vəziyyəti və ictimai-siyasi fəaliyyəti təhlil etmək üçün metodoloji əsasdır. Onlar xəbərdarlıq ediblər ki, mövcud vəziyyəti yalnız bir əsr və ya yarım əsr əvvəlki postulatlara əsaslanaraq qiymətləndirməyə çalışmaq mənasız və təhlükəlidir.

Biz Stalinin həm praktiki, həm də nəzəri fəaliyyətində sosializmin həyat qabiliyyəti və onun tarixi perspektivinin nə dərəcədə nikbin olması sualına cavab tapırıq. İnsanlar istər-istəməz indi baş verənləri əvvəlki dövrlərdə həyatın yaxşılığa doğru dəyişməsi ilə müqayisə edirlər. Buna görə də təsadüfi deyil ki, həm Stalin, həm də Lenin keçmiş sovet respublikalarında keçirilən onlayn sorğuda inamla lider olublar. Dünyanın bir sıra ölkələrində alimlər cəsarətlə “Stalinin siyasi və politologiya reabilitasiyası” məsələsini qaldırsalar da, bu, artıq çoxdan kütləvi şüurda baş verib.

Vaxtilə Stalin məktəbdə tarix fənninin daha dərindən tədris olunmasını təkid edirdi, bu fənndə real hadisələrin və keçmişin aktual qəhrəmanlarının təsviri yer almağa başladı. Stalinin əleyhdarları bunu “çarizmin neo-millətçi reabilitasiyası” (Buxarin) və ya “milli mühafizəkarlıq” (Trotski) kimi təqdim etməyə çalışırdılar. Stalinin ailəni möhkəmləndirmək üçün gördüyü tədbirlər - “arxaik, kif, çürük bir qurum” - lazımsız hesab olunurdu. Stalinin “millətçi qərəzlilik” ittihamları isə o, bir ölkədə sosializmin qurulmasının mümkünlüyü ilə bağlı şüar irəli sürdükdən sonra daha da gücləndi.

Stalin dövrünün ideologiyasının gücü nəzəriyyə ilə iqtisadi praktika arasında qırılmaz əlaqədə idi. Marksizmin ən mühüm nəticələri real əməllər və nailiyyətlər, Sovet İttifaqı vətəndaşlarının əksəriyyətinin həyatında nəzərəçarpacaq yaxşılaşma ilə dəstəklənirdi.

“SSRİ-də sosializmin iqtisadi problemləri” adlı sonuncu nəzəri əsərində Stalin iqtisadi siyasətdə elmin qanunauyğunluqlarının tanınmasının zəruriliyini vurğulayırdı, çünki o, bu qanunlarda “insanların iradəsindən asılı olmayaraq baş verən obyektiv proseslərin əksini” görürdü. O, sovet hökumətinin sosializmin qurulmasında xüsusi rol oynadığına inanan partiya kadrlarının həmin hissəsinin “guya ona iqtisadi inkişafın mövcud qanunlarını məhv etmək və yeni qanunlar “formalaşdırmaq” imkanı verir” kimi asılı fikirləri ilə qəti şəkildə razılaşmır. ” Əksinə, Sovet hökumətinin nailiyyətləri ona görə idi ki, o, “istehsal münasibətlərinin məhsuldar qüvvələrin təbiətinə məcburi uyğunluq iqtisadi qanununa əsaslanırdı”. Xalq təsərrüfatının planlı inkişafının sosialist qanunu ictimai istehsalı düzgün planlaşdırmağa imkan verir. Lakin bu ehtimalı reallıqla qarışdırmaq olmaz. Bunlar, Stalinə görə, “iki fərqli şeydir”.

Marksistlər üçün bu gün Stalinin irsindən istifadə etmək onun əsərlərinin hərfinə və hərəkətlərinin ardıcıllığına kor-koranə əməl etmək demək deyil. Onun sələflərinin təcrübəsi məsələsinə özünün yanaşdığı metodologiyanı başa düşmək və istifadə etmək lazımdır.

Onun bir sıra inkişafları əvvəllər düşündüyümüzdən daha dərinliyə malikdir. Onilliklər boyu çoxları hesab edirdilər ki, Stalinin 1928-ci ilin iyulunda Bolşeviklərin Ümumittifaq Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin plenumunda sosializmin inkişafı ilə sinfi mübarizənin kəskinləşməsi və kapitalist ünsürlərinin artan müqaviməti haqqında irəli sürdüyü tezis , yalnız ölkəni idarə etməyin sərt üsullarına və sonrakı qanunsuzluqlara haqq qazandırmağa xidmət edirdi. Lakin SSRİ-nin və Sov.İKP-nin dağılmasının partiya və dövlət qüvvələrinin qarşısını ala bilmədiyi səbəbləri təhlil etdikdə bu tezis tamam başqa məna kəsb edir. 1980-ci illərin ikinci yarısında və sonrakı illərdə baş verən hadisələr bizə göstərir ki, əksinqilabi heç bir vasitə ilə, o cümlədən qanlı üsullarla hakimiyyəti ələ keçirməkdən boyun qaçırmamışdır. Bu özünü 90-cı illər hadisələrində  göstərdi.

Beynəlxalq kapitalın Rusiyaya sosialist ölkəsini burjua respublikasına çevirməkdə “kömək etmək”dən çəkinməyəcəyi ilə bağlı başqa bir stalinist tezis də özünü tam doğrultdu. Rusiyada kapitalist nizamını bərpa edən əksinqilabı hakimiyyətdə saxlamaq üçün Qərbin göstərdiyi səyləri hamımız xatırlayırıq.

Bizim üçün həm də ibrətamizdir ki, Stalin fəhlə sinfinin işinə fədakarlıqla bağlı olmaqla, proletariatı bir növ homojen inqilabi qüvvə hesab etmirdi. Stalinə görə muzdlu işçilər sinfi sabit və aydın şəkildə müəyyən edilmiş ictimai formasiya deyildi.

Stalin cəmiyyətin hələ də sosial qeyri-müəyyənlik vəziyyətində olduğu bir vaxtda bu gün böyük əhəmiyyət kəsb edən proletariatın sosial transformasiya qabiliyyətinə diqqət çəkdi. Hal-hazırda keçmiş sovet respublikaların cəmiyyətinin strukturunda hansı dəyişikliklərin baş verdiyini başa düşmək üçün, hələ də kristallaşarkən, sinfi təhlilin Stalinist metodu vacibdir.

Realizm Stalini Oktyabrın çətin yolunda və xüsusən də Leninin ölümündən sonra inqilabdan sonrakı dövrdə partiyanın simasını müəyyən edən inqilabçılar qalaktikasından əhəmiyyətli dərəcədə fərqləndirən keyfiyyətdir.

Stalinin bir sıra fundamental məsələlərdə uzaqgörənliyi, hadisələrin inkişafını proqnozlaşdırmaq bacarığı diqqəti cəlb edir. Beləliklə, 1929-cu ildən çox əvvəl, Böyük Depressiya başlamazdan əvvəl, o, kapitalist ölkələrinin iqtisadiyyatlarında gedən proseslərin  dünya böhranının qaçılmazlığına işarə etdi və artıq 1930-cu ildə böhranın “ən böyük böhran” olacağını iddia etdi. İndiyə qədər mövcud olanların hamısından ciddi və ən dərin böhran - ” dünya iqtisadi böhranlarından bəri” son imperialist müharibəsindən əvvəlki böhranla müqayisə olunmayacaq dərəcədə dərin adlandırdı. Stalin kapitalist iqtisadiyyatının bu böhranının “bir sıra ölkələrdə siyasi böhrana çevriləcəyini də qabaqcadan görürdü. Bu o deməkdir ki, burjuaziya vəziyyətdən çıxış yolunu daxili siyasət sahəsində gələcək faşizmdə axtaracaq”. Xarici siyasət sahəsində o hesab edirdi ki, “burjuaziya çıxış yolunu yeni imperialist müharibəsində axtaracaq”. Onun xarakteri Stalində heç bir şübhə yaratmırdı: “... Söhbət ümumilikdə yeni müharibənin, xüsusən də SSRİ-yə qarşı müharibənin real və real təhlükəsindən gedir”.

Qeyd etmək lazımdır ki, Stalin öz son məqsədini - qüdrətli dövlət qurmağı həmişə indiki anın tələbləri ilə, partiyada və ölkədəki konkret siyasi vəziyyətlə ölçürdü. Məsələn, o, əmin idi ki, dövlət daxildən qeyri-sabitdirsə, mərkəzlə regionlar arasında möhkəm münasibət yoxdursa, güclü ola bilməz. Və buna görə də o, dövlət quruluşunda federalizm prinsipinə qarşı çıxdı və inamlı və ardıcıl mərkəzçi idi. Eyni zamanda, o, müxtəlif dövrlərdə öz ideyasını həyata keçirməyin müxtəlif siyasi formaları, müxtəlif mexanizmləri və sxemləri ilə razılaşmağa hazır idi.

Belə ki, o, hətta inqilab zamanı unitar idarəetmə sisteminin tərəfdarı kimi çıxış etmiş və 1917-ci ilin martında “Pravda”da “Federalizmə qarşı” adlı məqalə dərc etmişdir. Rusiya imperiyasının süqutu, ucqarlarda separatizmin güclənməsi, Müvəqqəti Hökumətin bu dağıdıcı cərəyanlara müqavimət göstərə bilməməsi və istəməməsi şəraitində Stalin mərkəzi hakimiyyətin hər hansı zəifləməsini qeyri-mümkün və hətta fəlakətli hesab edirdi. O, bir sıra aparıcı kapitalist ölkələrində “inkişafın müstəqil regionlardan federasiya yolu ilə unitar dövlətə doğru getdiyini, inkişaf meylinin federasiyanın xeyrinə deyil, əksinə olduğunu..." dedi. Yazırdı ki, "həyatın özü tərəfindən yox olmağa məhkum olan Rusiya Federasiyasına can atmaq ağılsızlıqdır".

Bununla belə, bu mövzuda mübahisələrin partiyanı parçalanma təhlükəsi ilə qarşı-qarşıya qoyduğunu hiss edərək, gələcək sosialist unitarizminə, mövcud olmaq hüququna keçid rolunu oynamaq üçün təyin olunan federalizmi qəbul edərək, mövqeyini yumşaldır.

Stalinin təfəkkürünün suverenliyinin parlaq təzahürü onun Oktyabr İnqilabının iyirminci ildönümü münasibətilə keçirilən qəbuldakı çıxışı oldu. "Rus çarları" dedi Stalin, "bir yaxşı iş gördülər - Kamçatkaya qədər nəhəng bir dövlət qurdular. Biz bu dövləti miras aldıq. Və ilk dəfə olaraq biz bolşeviklər bu dövləti vahid, bölünməz dövlət kimi torpaq sahiblərinin və kapitalistlərin mənafeyinə deyil, zəhmətkeş xalqın, bu dövləti təşkil edən bütün xalqların xeyrinə birləşdirib möhkəmləndirdik. Biz dövləti elə birləşdirdik ki, ümumi sosialist dövlətindən qoparılan hər bir hissə nəinki sonuncuya ziyan vurmayacaq, hətta müstəqil mövcud ola bilməyəcək və istər-istəməz başqasının əsarətinə düşsün. Ona görə də sosialist dövlətinin bu birliyini pozmağa çalışan, ondan ayrı bir hissəni və milliyyəti ayırmağa çalışan hər kəs dövlətin, SSRİ xalqlarının düşmənidir, qatı düşmənidir”.

Stalin çox gözəl başa düşürdü ki, nadir bir ölkə əsrlər boyu parça-parça yığılıb, lakin onu çox qısa bir tarixi müddətdə məhv etmək olar. Sonda SSRİ-nin başına gələn belə oldu. Keçmiş Sovet İttifaqının ərazisində yaradılmış bir sıra dövlətlərin timsalında biz Stalinin bəhs etdiyi sosialist dövlətinin “hissələrinin” amansız əsarətinə çevrilməsi prosesini müşahidə edirik.

Gənc Sovet Respublikasının ilk illərində olduğu kimi, indi də Rusiyada həm mərkəzçilik, həm də federalizm elementlərini birləşdirən sabit və səmərəli dövlət hakimiyyəti konfiqurasiyasını yaratmaq fikirlərinə rast gəlirik.

Bəzi rus siyasətçiləri hesab edirlər ki, milli münasibətlərin həll edilməmiş probleminin önündə çoxdan rus məsələsi, daha geniş mənada - Rusiya sosializmi məsələsi dayanır, onun həlli olmadan dövlətçiliyin əsaslı "təmiri" ağlasığmazdır. Bu ölkədə milli dövlətçiliyin dirçəlişi və Rusiyanın sosializm yoluna qayıtması ayrılmaz hadisələrdir. Tarix bir daha Rusiya xalqlarını 1917-ci və 1941-ci illərdəki seçim qarşısında qoydu: ya böyük dövlət və sosializm, ya da ölkənin daha da məhv edilməsi və onun xammal əlavəsinə çevrilməsi.

Ümumiyyətlə, dövlət milli siyasətinin həyat qabiliyyəti və səmərəliliyi sovet dövrünün ən görkəmli nailiyyətləri üçün zəruri ilkin şəraitin yaradılmasına xidmət edirdi. Stalin bu siyasəti iki ən mühüm prinsip üzərində qururdu: milli separatizmin istənilən formasına qarşı amansız mübarizə və əsas, hakimiyyəti formalaşdıran xalq kimi rus xalqına arxalanmaq.

Onun fəhlə hərəkatı və partiya daxilindəki ziddiyyətlərin həlli və bu ziddiyyətlərin siyasi mübarizədə birliyin zəruriliyi prinsipi ilə necə əlaqələndirilə biləcəyinə dair baxışı da mühümdür: “Biz heç bir halda sosial-demokrat işçilər arasında mövcud fikir ayrılıqlarını ört-basdır etmək fikrində deyilik. Üstəlik: biz fikirləşirik ki, güclü və canlı hərəkatı fikir ayrılığı olmadan təsəvvür etmək mümkün deyil... Amma bu o demək deyil ki, yaxınlaşma nöqtələrindən daha çox fərqlilik nöqtələri var”.

Daim yaranan ziddiyyətlərin mahiyyəti ondan ibarət idi ki, Kommunist Partiyasının daxilində, demək olar ki, yarandığı andan və demək olar ki, bütün inkişaf mərhələlərində iki əks istiqamət, əslində iki partiya: “Ölkəmiz” partiyası və “Partiya” var idi. . Birincilərin adları geniş ictimaiyyətə yaxşı məlumdur. Lenin və Stalin, Şoloxov və Korolev, Jukov və Qaqarin, Kurçatov və Staxanov, M.C.Bağırov ona məxsus idi. Onun tərkibinə fəhlə sinfinin və kəndlilərin ən fəal hissəsi, çoxlu sayda idarəçilər və partiya məmurları daxil idi. Müharibə cəbhələrində minlərlə döyüşçü eyni partiyaya qoşuldu.

İkincisini sayca birinci ilə müqayisə etmək mümkün deyildi, lakin onun siyasi çəkisi və hakimiyyətin ən yüksək eşelonlarında təsiri qeyri-mütənasib, çox vaxt həlledici idi. Əsasən partiya vəsiqəsi olan insanlardan ibarət idi ki, onlar üçün “bu ölkə” və “bu xalq” yalnız bir arena, öz hədsiz boş ambisiyalarının və hakimiyyətə susamış şəhvətlərinin həyata keçirilməsi üçün material, avantürist sosial eksperimentlər üçün sınaq meydançası idi. Bu, Trotski və Kaqanoviçin, Beriya və Mehlisin, Qorbaçovun və Yeltsinin, Yakovlev və Şevardnadzenin partiyasıdır.

Bəziləri vətəndaş müharibəsi başa çatdıqdan sonra dağılmış iqtisadiyyatı bərpa etməyə, ərzaq ehtiyatı yaratmağa, iqtisadiyyatı modernləşdirməyə və Silahlı Qüvvələri dirçəltməyə çalışırdılar. Özlərini əsirgəmədilər, məşəqqətlərə düçar oldular, məmləkətlə bərabər qidalandılar.

Digərləri tam “dekossakizasiya” haqqında əmr imzaladılar, din xadimlərini məhv etdilər, “edamları tərbiyə üsulu kimi” təbliğ etdilər, özlərini heç nə inkar etmədilər və milyonlarla insanı soyuqqanlı şəkildə aclığa sürüklədilər, milli ziyarətgahları partlatdılar.

Stalin heç vaxt partiyadaxili müzakirələrdən qaçmırdı. Xüsusilə, bir çox kommunistlərin partiya həyatını demokratikləşdirmək çağırışlarını dəstəklədi. Lakin o, demokratikləşmədən təkcə söz və müzakirə azadlığını deyil, hər şeydən əvvəl geniş kütlələrin nümayəndələrinin idarəetməyə cəlb olunmasını başa düşürdü.

Stalin sosializmin qələbəsini ölkənin tədricən öz mədəni-tarixi əsaslarına - güclü mərkəzləşdirilmiş hakimiyyətə, kollektiv həyat tərzinə, insani dəyərlər sistemində mənəvi prinsipin üstünlüyünə qayıtmadan təsəvvür edə bilməzdi. O, sovet xalqlarının çoxəsrlik milli ənənələrinə əsaslanan yeni dövlətçiliyin ideoloji prinsiplərinin davamlılığının qorunub saxlanmasına və inkişafına xüsusi diqqət yetirirdi.

“Tərifdən baş gicəllənməsi” məqaləsində kollektivləşmənin həyata keçirilməsində ciddi ifrata yol verənləri tənqid edərək mühüm bir məqama toxunur. O yazır: “Mən, əgər belə desəm, “inqilabçılardan” danışmıram,” Və əlavə edir: “artel təşkil etmək işinə kilsələrdən zəngləri yığışdırmaqla başlayır. Zəngləri çıxarın - nə qədər inqilabi olduğunu düşünün!”

Bildiyiniz kimi, Stalin mənəvi təhsil almışdı. Onun seminariya təlimi ilə bağlı bir çox şərhlərin meylliliyi və yalançılığı əsasən onların müəlliflərinin Stalinə düşmən münasibəti ilə deyil, həm də onların Pravoslav Kilsəsinə yad münasibəti ilə izah olunur.

Stalinin dindarın dini şüurunun xüsusiyyətlərinə tamamilə məhəl qoymadığı və onu məsxərəyə qoyduğu üçün ateist təbliğatdan ciddi şəkildə narazı qaldığını onun bir sıra açıqlamalarından da görmək olar. Stalin 1924-cü ildə çıxışlarının birində deyirdi: “Bəzən bəzi yoldaşlar kəndlilərə materialist filosof kimi baxaraq, kəndlini Tanrının yoxluğuna inandırmaq üçün təbiətşünaslıqdan mühazirə oxumağı dəyər hesab edirlər. Onlar çox vaxt başa düşmürlər ki, insan Allaha özünəməxsus şəkildə baxır, yəni insan bəzən Allahdan üz döndərməkdən çəkinmir, amma çox vaxt şübhələrə qapılır: “Kim bilir, bəlkə Allah həqiqətən də var; İqtisadiyyat üçün daha etibarlı olması üçün həm kommunisti, həm də Allahı razı salmaq daha yaxşı olmazmı?”

Dövlətin dinlə bağlı siyasətində müsbət dəyişiklik, əvvəllər aparılan Tanrıya inamı məhv etmək siyasətindən qopma 30-cu illərin sonu, qırxıncı illərin əvvəllərində baş verdi. 1936-cı ildə SSRİ Konstitusiyası qəbul edilən zaman o, “din xadimlərinin, keçmiş ağqvardiyaçıların, bütün keçmiş insanların və ümumi faydalı əməklə məşğul olmayan şəxslərin” səsvermə hüququndan məhrum edilməsi təklifinə qarşı çıxdı.

Bu stalinist mövqe ölkənin siyasi həyatında mühüm mərhələnin - əhalinin müəyyən kateqoriyalarından, o cümlədən din xadimlərindən sosial məhdudiyyətlərin aradan qaldırılmasına keçid dövrünün başlanğıcını qoydu.

Stalin diqqətlə yeni dünyagörüş konfiqurasiyasını və dövlət hakimiyyətinin ideoloji sütunlarını qurdu, bu, eyni zamanda SSRİ-nin dünya fövqəldövləti kimi müharibədən sonrakı statusuna uyğun gəlməli və min illik Rusiya tarixi ilə davamlılığını bərpa etməli idi. O hesab edirdi ki, bu yolda dövlət və kilsə xalqın mənəvi-əxlaqi tərbiyəsində təbii müttəfiqlərdir.

Stalin təkcə tərbiyəsinə görə deyil, həm də hərtərəfli təhsilinə görə hər bir xalqın ətrafdakı reallıqla münasibətində mənəvi amilin rolunu yaxşı dərk edirdi. O, sovet xalqının dəyərlər sisteminə xüsusi hörmət bəsləyirdi.

Stalin Rusiya tarixində müstəsna rol oynaya bildi, çünki o, son dərəcə vacib və əbədi aktual bir həqiqəti mükəmməl başa düşdü: Rusiya bir sıra tarixi və geosiyasi səbəblərə görə həmişə müxtəlif iddiaçıların təcavüzkar arzularının obyekti olmuşdur. 20-ci əsrin əvvəllərində Avropa ölkələri tərəfindən Rusiya üçün qibtə olunmaz tale hazırlanırdı. Onun parçalanması ideyası, xüsusən də Fransanın müəyyən dairələrində inkişaf etdirildi. Və dünyanın məşhur pərdəarxası siması Parvus 1915-ci ildə almanlara bu planların həyata keçirilməsi üçün öz planını təklif etdi və qəbul olundu. Lakin, professor Froyanov, ən əhəmiyyətlisi odur ki, Rusiya İmperiyasının parçalanması məsələsi 1919-cu ilin iyununda imzalanmış Versal Sülh Müqaviləsinin predmetinə çevrildi. Bu, çox xarakterik bir adla - "Rusiya və Rusiya dövlətləri" bölməsini ehtiva edir, burada deyilir ki, "Almaniya 1 avqust 1914-cü ilə qədər keçmiş Rusiya İmperiyasının tərkibində olan bütün ərazilərin müstəqilliyini daimi və ayrılmaz olaraq tanıyır və hörmət etməyi öhdəsinə götürür. ” Beləliklə, 1919-cu ildə Qərb dövlətləri Rusiyanı imperiya hesab etmirdilər.

Oktyabr inqilabı aşkar anti-rus çalarları olan parçalanma siyasətini dayandırdı. Bir neçə il ərzində Rusiyanın tarixi bütövlüyünü bərpa etmək üçün kəskin addımlar atıldı, bunun nəticəsində 1922-ci ilin dekabrında Sovet İttifaqı yaradıldı və bu, xalqların yeni bərabərlik prinsipləri və ümumi maraqlar üzərində birliyinin başlanğıcı oldu.

Daha sonra ayrı bir ölkədə sosializm quruculuğu planını irəli sürərək həyata keçirməklə Stalin əslində Rusiyada Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Qərb dövlətlərinin arzuladığı sosialist dövlətinin məhv edilməsinin qarşısını aldı. Və Almaniya üzərində qələbə nəticəsində vaxtilə Rusiyaya məxsus olan itirilmiş əraziləri geri qaytardı.

Zbiqnev Bjezinskinin fikrincə, “Rusiyaya qarşı, Rusiyanın hesabına və Rusiyanın xarabalıqları üzərində” aparılan mübarizə səngimir. Kapitalist dünyası bir müddət əvvəl Rusiyanın daxilindəki qərbyönlü dairələrin qeyri-mümkün, əbədi olaraq tarixə yazılan bir şey kimi saxtakarlıqla müzakirə etdiyi SSRİ-yə qarşı soyuq müharibə dövrünə qayıtdı.

Lakin ABŞ hesab edir ki, Rusiya onların Avrasiya üzərində tam nəzarəti bərqərar etməsinə əsas maneədir; Bundan əlavə, ABŞ Qərbdəki dostları ilə birlikdə Rusiyanın təbii sərvətlərini mənimsəmək arzusundadır.

Bu cür arzuların həyata keçirilməsində kiminsə humanist mülahizələri və hamı tərəfindən qəbul edilmiş əxlaq normalarını rəhbər tutacağına ümid etməyə ehtiyac yoxdur. 1950-ci illərin əvvəllərində MKİ-nin məxfi əməliyyatları haqqında məxfi hesabat ABŞ prezidenti Eyzenhauerin masasına düşdü. O, həmin vaxt Vaşinqtonda hökm sürən əhval-ruhiyyəni əks etdirdi və bu əhval-ruhiyyə indiyədək dəyişməz qalıb: “Bu oyunda heç bir qayda yoxdur. Və o, insan davranışının ümumi qəbul edilmiş standartlarına uyğun gəlmir... Əgər Birləşmiş Ştatlar sağ qalmaq istəyirsə, ənənəvi Amerikanın ədalətli oyun konsepsiyasına yenidən baxılmalıdır. Biz effektiv kəşfiyyat və əks-kəşfiyyat xidmətlərini inkişaf etdirməliyik; düşmənlərimizi bizə qarşı istifadə etdikləri üsullardan daha incə, mürəkkəb və təsirli üsullarla məhv etməyi, təxribat etməyi və məhv etməyi öyrənməliyik. Üstəlik, Amerika xalqının bu iyrənc fəlsəfəni başa düşməyi və dəstəkləməyi öyrənməsi lazımdır...”

Rusiyanın beynəlxalq mövqeyində köklü dəyişiklik onun üçün xarici siyasətdə yeni yanaşmaların tapılması zərurətini diktə edir. Vaxtilə, 19-cu əsrin sonlarında Peterburq Şərqə strateji dönüş yaratmağa çalışırdı. Ölkənin geniş ərazilərinə nəzarətin ilk növbədə rabitə vasitələrinin inkişaf səviyyəsindən asılı olduğunu başa düşən Rusiya hökuməti Trans-Sibir dəmir yolunun tikintisinə başladı. Sibir və Uzaq Şərq bölgələrinin fəal şəkildə məskunlaşması üçün tədbirlər görüldü.

Lakin bu, indi deyəcəyimiz kimi, geosiyasi problemlərin həllinə “Avrasiya” yanaşması Rusiya cəmiyyətinin şüurunda dominant olmaq üçün nəzərdə tutulmamışdı. Onun ən təsirli hissəsi hələ də Qərbə yönəlmişdi, sırf Avropa dəyərləri ilə tərbiyə olunurdu və Rusiyanın avropalaşması arzusunda idi.

Daha yaxın tarixdə, keçən əsrin səksəninci illərinin ortalarından etibarən “yenidənqurma” liderləri Qərbə kor-koranə heyranlıq nümayiş etdirdilər. Onlar öz şərq qonşularına, xüsusən də Çinə çoxəsrlik gerilik zonası kimi iyrənc münasibət bəsləyirdilər. Bütün dünya Çin möcüzəsi fenomeni və onun əsl memarı Den Syaopin haqqında danışmağa başlayanda belə, bu böyük ölkənin inkişaf təcrübəsinə məhəl qoyulmadı. 1970-ci illərin sonunda o, Çinin dörd sahədə modernləşdirilməsini strateji məqsəd kimi irəli sürdü: kənd təsərrüfatı, sənaye, müdafiə, elm və texnologiya.

Qərb dövlətləri ilə körpü yaratmaq üçün Stalinin 1920-1930-cu illərdə etdiyi bu çevrilmələrin uyğunluğunu dərk etmək üçün musiqiyə qulaq asmaq lazım deyil. Məsələn, Den Syaopinin 1978-ci ilin martında söylədiyi sözləri götürək: “Təbii ki, öz səylərimizlə yerli elm və texnologiyanın səviyyəsini yüksəltmək lazımdır... Bununla belə, müstəqillik və özünəinam təcrid deyil, özünə güvənmək, bu, yad hər şeydən ehtiyatsız imtina deyil... Elm və texnologiyamız qabaqcıl dünya səviyyəsinə çatanda belə, biz yenə də başqalarından ən yaxşısını mənimsəməliyik”.

Amma bütün səhvlərə və aldatmalara baxmayaraq, imperiyanın xarici və daxili siyasətində əsas vurğu həmişə özünü təmin edən dövlət qurmaq zərurətinə yönəldilib. Güclü və qüdrətli olmaq üçün Rusiya xarici dünyanın bütün çağırışlarına müstəqil şəkildə cavab verməli, kənardan kömək istəməli idi.

İnqilabdan sonrakı dövrdə belə görünürdü ki, “daimi inqilab” fanatiklərinin təzyiqi altında Rusiyada belə kateqoriyalarda düşünə bilən dövlət xadimləri qalmayıb. Ancaq belə bir şəxs tapıldı. Stalin Rusiyanın davranışının tamamilə yeni geosiyasi modelini həyata keçirməyə müvəffəq oldu. Təsadüfi deyil ki, əsl siyasət milli ideyanın reallaşması prosesidir. Stalin ənənəvi rus anlayışlarında toplanmış ən yaxşı şeyləri - imperiya özünütəminatını və slavyan "Böyük məkanı" sovet, sosialist sisteminin imkanları ilə birləşdirdi.

O, çox gözəl anlayırdı ki, Qərb Rusiya-SSRİ-nin güclənməsi, onun dinamik inkişaf edən, özünəməxsus fövqəldövlətə çevrilməsi ilə heç vaxt barışmayacaq. Məşhur Yuqoslaviya siyasətçisi M.Djilas Stalinin bir vaxtlar onu dünya xəritəsinin yanına aparıb inamla Amerika və Böyük Britaniyaya, sonra isə Sovet İttifaqına işarə edərək dediyini xatırlayır: “Onlar belə bir məkanın qırmızı olması ilə heç vaxt barışmazlar. Heç vaxt! »

Stalinə görə, faşizm üzərində qələbə sovet xalqının ən böyük geosiyasi qələbəsi oldu. O, 1945-ci il mayın 9-da xalqa müraciətində aydın və birmənalı şəkildə deyirdi: “Slavyan xalqlarının öz varlıqları və müstəqillikləri uğrunda çoxəsrlik mübarizəsi alman işğalçıları və alman zülmü üzərində qələbə ilə başa çatdı”.

Stalin ölkənin yeni geosiyasi forması - SSRİ çərçivəsində ideoloji yenilənməsinin zəruriliyini də başa düşürdü. Bunun nəticəsi 1940-cı illərdə Sovet İttifaqının dövlət ideologiyasında dəyişiklik oldu. Yeni kursun əsasını nəhəng sovet hakimiyyətinin və onun müttəfiqlərinin dövlət mexanizmlərinin fəaliyyəti üçün etibarlı ideoloji bazaya çevrilə biləcək dövrün tələblərinə cavab verən səmərəli vətənpərvərlik ideologiyası yaratmaq istəyi təşkil edirdi.

SSRİ-nin simasında ilk növbədə ədaləti və demokratiyanı təcəssüm etdirən güclü alternativ dünya təsir mərkəzinin formalaşması Qərbdə çaxnaşmaya yaxın bir dövlət yaratdı. Axı, ticarət və maliyyə kosmopolit elitasının “dünya beynəlxalq əmək bölgüsü sistemi” yaratmaq üçün bütün səyləri – “yeni dünya düzəni” çərçivəsində bəşəriyyəti əsarət altına almaq siyasətinin əsası – təhlükə altında idi.

Güclü, özünü təmin edən dövlət qurmaq kimi çoxəsrlik rus ənənəsi əslində kənardan gələn daimi təhlükəyə yeganə mümkün və effektiv cavabdan başqa bir şey deyil. Stalin bunu yaxşı başa düşürdü.

Hələ 1952-ci ilin payızında Stalin XIX Partiya Qurultayının nümayəndələrinin və qonaqlarının diqqətini aşağıdakı vəziyyətə cəlb etmişdi: “Əvvəllər burjuaziya liberal olmağa imkan verirdi və burjua-demokratik azadlıqları müdafiə edirdi. İndi liberalizmdən əsər-əlamət qalmayıb... Burjua-demokratik azadlıqlar bayrağı bayıra atılıb... Sən bu bayrağı qaldırmalısan... və xalqın çoxluğunu toplamaq istəyirsənsə, irəli aparmalısan"

Stalinin sosializm uğrunda mübarizənin milli müstəqillik, işçilərin demokratik hüquq və azadlıqları uğrunda hərəkatla üzvi birləşməsi ideyasının aktuallığı bu günlərdə xüsusi aktuallıq qazanmışdır. Biz Qərbin ideoloji, siyasi və hərbi təcavüzünə məruz qalmış dünyanın müxtəlif regionlarında yaşayan xalqların milli özünüdərkinin əsl partlayışının şahidi oluruq.

Stalin dövrünün hadisələri bizim üçün təkcə keçmişin parlaq əlamətləri deyil, həm də gələcəyin işıqları kimi xidmət edir. Bu hadisələr bizə ölkənin taleyi üçün məsuliyyətimizi dərk etməyi və hiss etməyi öyrədir. Stalinin dediyi kimi, “hakimiyyətə gəldiyimizdən və ölkəni sosializm əsasında dəyişdirmək vəzifəsini öz üzərimizə götürdükdən sonra hər şeyə cavabdehik və olmalıyıq: həm pis, həm də yaxşı.

Müasir kommunist hərəkatının nəzəriyyəsi və praktikası, onlardan alınan dərslər  cəmiyyətin aktual problemlərini yalnız rus sosializminin həll edə biləcəyini təsdiq etməyə imkan verir. Onun xarakterik xüsusiyyətləri və fərqli cəhətləri ondan ibarətdir ki,  sosializmi suveren hakimiyyətin xalq azadlıqları ilə, dövlət tənzimlənməsinin demokratik təsisatlarla, milli özünəməxsusluğu xalqlar dostluğu ilə, çoxəsrlik tarixi təcrübəmizlə sovet quruluşunun nailiyyətləri ilə ahəngdar birləşməsini nəzərdə tutur.

Müasir sosializm məhsuldar qüvvələrin hazırki səviyyəsinə cavab verən, əhalinin yüksək həyat keyfiyyəti və şəxsi inkişaf şərtləri ilə yenilənmiş formalarda sosializmdir. Stalinin sosializmə baxışı bizim üçün vacibdir, çünki onun fikrincə, kommunistlərin uğrunda mübarizə apardıqları cəmiyyət təkcə sosial baxımdan ən ədalətli deyil, həm də “dünyanın ən zəngini” olmalıdır.

Sovet ölkəsinin Stalin dövründə əldə etdiyi nailiyyətlərə müraciət bu gün dövrümüzün və yaxın gələcəyin bir sıra praktik problemlərinin həllinə kömək etmək üçün çağırılır. Güclü, ədalətli, səmərəli sosialist hakimiyyətini  necə bərpa etmək olar? Gücü öz təbii geosiyasi roluna necə qaytarmaq olar? Ən aktual milli problemləri necə həll etmək olar? İqtisadi xaosu, yoxsulluğu və işsizliyi ən qısa müddətdə necə aradan qaldırmaq olar? Cəmiyyəti ali mənəvi ideallar və mühüm siyasi məqsədlər uğrunda necə birləşdirmək olar?

Stalinin tərcümeyi-halına müraciət edərək, Stalinin sətirlərini yenidən oxuyanda görürsən ki, bu, yeni tarixi dövrdə kommunist fəaliyyətinin bütöv bir proqramıdır. “Qloballaşma”nın təzyiqi altında xalqların taleyinin kökündən dəyişdiyi, onların həyatının mənəvi əsaslarının məhv edildiyi, dövlətlərin öz suverenliklərini itirdiyi, Qərb tipli “demokratiya”nı mənimsədiyi, öz şəxsiyyətini itirdiyi bir şəraitdə.  Bəşər sivilizasiyasının varlığının mənası dağılır.

Stalin öz xalqının yaradıcı gücünə böyük inanan bir insan idi. Bu inanc əməli əməllərlə möhkəmləndiyi və təsdiqləndiyi üçün milyonlarla insana çatdırıldı. İnanc, söz və əməl birliyi olmasaydı, Stalinin seçdiyi yolla getmək mümkün olmazdı. Həmin yol bütün xalqların özlərini böyük və qüdrətli hiss etdiyi ölkənin görünməmiş çiçəklənməsinə aparan yol idi.

Ədalət Abdinov

 


Отправить комментарий

0 Комментарии